Sådan får du hurtigere internet – uden at betale en krone
Er du træt af langsomt internet og hakkende streamingtjenester?
Så har vi lavet denne guide med tre gode tips til, hvordan du får et hurtigere internet – uden at skulle skifte udbyder eller bredbåndsløsning.
1. Tjek din hastighed – så du kender dit udgangspunkt
Når du skal forbedre dit internet, skal du først og fremmest kende hastigheden på dit internet.
Det kan du selvfølgelig gøre ved at hive regningen fra din internetudbyder frem, men den tilkendegivne hastighed er sjældent den reelle hastighed. Det er der flere årsager til. Hvis du for eksempel får dit bredbånd via en fælles kabeltv-løsning, kan du risikere, at andre i opgangen sænker din hastighed. Belastning på den enkeltes udbyders netværk kan også være med at give dig et langsomt internet.
Derfor er det en god idé at lave en reel test af din hastighed.
Du kan eksempelvis bruge hastighedstesten på bredbånd.dk. Den lader dig teste din hastighed fra flere forskellige “værter”, så du får et mere præcist billede af den reelle hastighed. Ulig mange af de andre hastighedstests er resultatet heller ikke påvirket af, at testen er ejet af et teleselskab, der selv tilbyder bredbånd og andre internetløsninger.
2. Tjek dit WiFi – og dit routers placering
Hvis du har en dårlig forbindelse eller oplever, at Netflix eller HBO hakker, så kan det være på grund af dit WiFi.
Inden du ringer til din teleudbyder, er det en god idé at lave de forbedringer, du selv er herre over. Din router leverer bedst WiFi, hvis den har en central placering og gerne så højt som muligt. Det betyder, at den har det bedst på en hylde eller monteret i væggen.
Det kan også være en god idé at opdatere og genstarte din router, så du er sikker på, at der ikke er tale om en software-fejl.
3. Tjek din routers alder
Hvis du har tjekket din hastighed og WiFi, og stadig døjer med dårligt internet, kan det være tid til at kontakte din udbyder. Men det betyder ikke nødvendigvis, at du skal til at punge ud for en tekniker eller en dyrere forbindelse.
Hvis det er lang tid, siden du fik oprettet dit internet, kan det være, at din router er forældet eller bare slidt. Mange af de større udbydere har også en intern liste over de routere, de betragter som så forældet, at de gerne sende en ny til kunderne, såfremt de beder om det.
Nogle af sælgerne vil være åben og sige, at de gerne vil sende dig en ny router. Andre kan have fået at vide, at de så vidt muligt ikke kan bøje sig.
Når du ringer til din udbyder, er det derfor en god idé først at læse lidt op på diverse salgsteknikker, såsom hvordan deres sælgere trænes til at håndtere indvendinger. Hvis du kender deres teknikker, har du også nemmere ved at komme med modargumenter – eller lure, hvornår de afprøver forskellige teknikker.