Huskeliste til flytning

Skal du flytte, så har du her en huskeliste til flytning du kan bruge som tjekliste. Det er muligt at denne liste ikke har tænkt på det hele, men hvis du bare finder én ting du ikke har tænkt på, så har den måske alligevel været værd at læse.

Huskeliste til flytning – de basale ting

Meld flytning til offentlige myndigheder og PostNord

Når du flytter har du pligt til at melde din flytning til myndighederne. Du skal også melde flytning til PostNord. Begge dele kan du i dag nemt gøre online med NEMID. Læs mere her.

Når du har meldt din flytning til folkeregisteret, så har du samtidig også skiftet adresse til en lang række andre instanser. Der kan dog være nogle du skal huske at melde dit adresseskift til manuelt. Det kan f.eks. være:

  • Dit pengeinstitut
  • Din tandlæge
  • Foreninger (sport og fritidsaktiviteter)
  • Dit værksted (hvor du får bilen serviceret)
  • Dit arbejde
  • Abonnementer til f.eks. aviser, blade og magasiner
  • Benzinselskab
  • Fagforening og/eller A-kasse - Måske også en god lejlighed til at kigge på om det giver mening at skifte til en anden A-kasse.
  • Teleselskab
  • Skole og daginstitutioner
  • Blodbank
  • Dyrlæge
  • Bibliotek
  • Osv.

Få styr på dine postkasser

Når du flytter, bør du fjerne navneskiltet på din gamle postkasse, og endnu vigtigere er det at du sørger for at dit navn (og alle andre i husstanden) står på din nye postkasse på den adresse du flytter til.

Skift læge

Hvis du flytter mere end 15 km væk, skal du muligvis skifte læge, men også den slags kan du tage stilling til online i dag. Du behøver muligvis ikke gøre så meget, da du blot kan vælge at lade det være op til myndigederne at tildele dig en ny læge.

Aflæs vand, varme, gas og el

Du skal huske at tjekke om du skal aflæse vand, varme, gas og el og sende oplysningerne til dit forsyningsselskab. Ellers kan du risikere at skulle betale for mere end du har brugt (f.eks. for den næste beboer). Dette kan du dog også typisk ordne online.

I dit nye hjem er det også en god ide at aflæse disse, og give dit forsyningsselskab en status når du er flyttet ind.

Ændringer hos skat

Hvis du er blevet skilt eller får længere eller kortere på arbejde, kan der være ting du skal ændre hos SKAT. Det kan f.eks. være din befordring eller andre ting du skal ændre på din forskudsopgørelse.

Andre ting du skal huske

Der er en lang række andre ting du med fordel kan tjekke op på – eller tilmelde/afmelde når du flytter.

Medielicens

Afmeld/tilmeld eller flyt licens, så du ikke kommer i klørene på dem. Du kan læse mere om licens her.

Forsikringer

Afhængigt af om du flytter til noget større eller mindre, eller sammen med flere personer eller for dig selv, så vil dine forsikringsforhold sikkert ændre sig.

Flytter du f.eks. sammen med flere personer, kan i sikkert spare penge (og måske endda sikre jer bedre) ved at samle alle jeres forsikringer ét sted.

De forsikringer du kan tjekke op på er bl.a.:

  • Indboforsikring
  • Ulykkesforsikring
  • Bilforsikring

TV og internet

Husk at opsige dit TV og internet abonnement i god tid (hvis du ikke kan flytte det til den nye adresse), så du ikke kommer til at betale for det for længe.

Ønsker du at du har internet og TV fra den dag du flytter ind på din nye adresse, skal du også bestille dette i god tid, da du ikke altid kan regne med at det går hurtigt. Især ikke hvis der kræves teknikker besøg inden du kan få TV eller internet fra den udbyder du ønsker.

Afmeld kontingenter

Når du flytter får du med stor sandsynlighed en lang række nye rutiner og en helt ny og anderledes hverdag. Derfor kan du overveje om du har udgifter og kontingenter til aktiviteter som du ikke regner med at komme til at bruge igen det nye sted.

Det kan f.eks. være til:

  • Fitness center
  • Fodbold, håndbold, skydning, svømning eller andre sportsaktiviteter
  • Andre abonnementer/kontingenter til fritidsinteresser i dit gamle lokalområde

Familie, venner og bekendte

Det kan naturligvis også være en god ide at give familie, venner og bekendte besked om en flytning. Hvor det i gamle dage af mange blev ordnet via Post Danmarks flyttemappe, så er det nemmeste i dag uden tvivl at sende en gruppemail eller SMS – eller simpelthen bare at poste det på Facebook eller lignende.

Praktiske ting når du skal flytte

Klargøring af din gamle bolig

Når du skal flytte ud af en lejlighed, skal du typisk være ude af den 14 dage før den dato den er opsagt til, sådan så udlejeren (hvis du har sådan en), har noget tid til at få lejligheden gjort klar til den næste beboer. Der skal f.eks. ofte som minimum være tid til at få lejligheden malet. Men har du boet der i mange år, kan det også være at der skal afhøvlet gulve eller måske endda udskiftes inventar.

Måske kan du selv male lejligheden for at spare penge, men ellers trækkes pengene til at få lejligheden gjort i stand typisk fra det indskud du betalte da du flyttede ind. Er du i tvivl om hvordan reglerne er så skal du have fat på den lejekontrakt du skrev under da du flyttede ind.

Du skal også have tid til at gøre lejligheden grundigt ren efter du har tømt den for alle dine ting, sådan så den er klar til de næste. Så 14 dage til alt dette er ikke for meget.

Din nye bolig

Hvis din nye bolig er lige til at flytte ind i, så kan det jo næsten ikke være nemmere. Især ikke hvis den er “ledig” på dagen hvor du skal flytte ud af den gamle. Det nemmeste er uden tvivl at flytte direkte fra A til B.

Men er der så styr på det hele i den nye lejlighed? Der kan være en del ting som du bør tjekke op på inden du flytter ind.

Ting du bør tjekke er f.eks.:

  • Om der er malet godt nok.
  • Om der er gjort ordentligt rent.
  • Om alt virker som det skal. Er der f.eks. vandhaner eller en bruser der drypper, så bed om at få det fikset.
  • Om der er skader på inventar eller lejlighed/hus. Hvis der er skader på nogle ting, bør du som minimum sikre dig at du ikke kan komme til at hæfte for det hvis du selv en dag skal videre til noget andet. Sørg for at du har det på skrift hvis du skal være helt sikker.

Hvis du har brug for en mellemstation

Hvis du skal være ude af din lejlighed eller dit hus inden du kan flytte ind i dit nye hjem – eller hvis du bare mangler plads til opbevaring – så får du brug for en god mellemstation til dine ting.

Det er sikkert ret nemt for dig at finde tag over hovedet i et stykke tid, hos din familie eller nogle venner, men det er ofte værre med dine ting. Især hvis du har meget du skal have med videre.

Der findes dog masser af muligheder for få dine ting opbevaret. Du kan f.eks. låne lidt kælder-, lade- eller garageplads hos nogle du kender, som kan opmagasinere dine ting for dig i en periode.

Fordelen ved denne løsning er at det er billigt (sikkert gratis), og den klare ulempe er at det kan være ret besværligt at flytte dine ting steder hen der ikke er bygget til opmagasinering.

Et godt alternativ som jeg selv har været glad for at benytte er firmaer der har specialiseret sig i opmagasinering. Her er forholdene virkelig gode. Du kan betale for den størrelse rum du har brug for, i et tørt og opvarmet rum, som du har ekstrem nem adgang til døgnet rundt.

Fordelen ved denne løsning er at det er utroligt nemt og bekvemt, men det koster jo så en anelse at benytte deres service. Jeg har selv super gode erfaringer med BOXIT.

Nedpakning af dine ting

Jeg har selv flyttet en del gange, både selv og for andre, så jeg har prøvet en del scenarier (og skrækscenarier) efterhånden.

Det vigtigste er faktisk at alt er flytbart inden selve flytningen kan gå i gang. Det vil sige at jo mere der kan pakkes i flyttekasser eller bokse, jo bedre er det.

Det gør flytningen meget nemmere og risikoen for at dine ting bliver beskadiget langt mindre. Denne del kan godt tage ret lang tid.

Og det er denne proces der også giver anledning til at få smidt en masse ting kørt på genbrug, solgt eller givet bort.

Find billige flyttekasser her.

Smid ud, sælg eller giv ting bort

Jeg vil påstå at det er relevant at smide noget ud under enhver flytning. Også hvis du skal flytte til noget større. Du har med garanti en masse ting eller tøj, som du ikke bruger mere, og som blot fylder. Har du virkelig lyst til at slæbe rundt på det mere? Du kan jo spørge dig selv hvornår du sidst har brugt det?

Måske skal du bare smide det ud, eller også kan du give det væk til et godt formål. F.eks. står der masser af tøjcontainere rundt om i landet, som du kan aflevere gammelt tøj til. Har du nogle gamle møbler eller lignende, kan du aflevere det på genbrugspladsen eller måske hos Røde Kors eller tilsvarende.

Måske har du også nogle ting du kan sælge. Hvis du er typen der samler og gemmer på alt ting, som stadig har en værdi – måske fordi det var ret dyrt da du købte det – så kan du med fordel overveje at sælge det, hvis du aldrig bruger det.

For om 1, 2 eller 5 år har det sikkert SLET ingen værdi. Er det så ikke bedre at komme af med det nu, få en slat penge for det og bruge skabspladsen til noget mere fornuftigt?

Jeg har selv haft god succes med at sælge elektronik, møbler og lignende via Facebook opslag (evt. i lokale køb, salg og bytte grupper), på dba.dk eller på guloggratis.dk.

Pak alt i kasser eller bokse

For at passe på dine ting og for at gøre flytningen så nem som mulig, så er det en super god ide at pakke alle småting i flyttekasser, bokse eller store plasticsække.

Det gør flytningen fra A til B langt nemmere og hurtigere. Og så kan du faktisk også nemt pakke tingene ud lidt efter lidt i dit nye hjem uden at det ser helt vildt rodet ud. I hvert fald hvis du gør det lidt systematisk.

Her får du lige et par gode råd omkring pakning i flyttekasser:

  • Lad være med at blande alt for meget. Put køkkenting i én kasse og ting til stuen i en anden kasse og så fremdeles.
  • Skriv på kasserne hvad de indeholder, sådan så du har en ide om hvor du skal starte med at lede, når du står i din nye bolig med massevis af flyttekasser.
  • Sørg for at fylde kasserne godt op, med de tungeste ting i bunden og nogle lette ting øverst. Fylder du kasser så meget som muligt er de nemmere at stable under flytningen  og dine ting gør ikke så nemt i stykker.
  • Pakker du dine kasser med meget tunge ting, f.eks. bøger, så brug mindre kasser til dette, da kassen ellers kan blive alt for tung.

Selve flytningen fra A til B

Selve flytningen er faktisk tit den mindste del af en flytning. I hvert fald hvis det er en flytning af en enkelt person. Hvis det er en hel familie der skal flytte, så er der naturligvis en del mere i det.

Det kræver også at du i forvejen har pakket dine ting ordentligt i kasser, bokse og poser. Men har du det, så behøver flytningen fra A til B ikke være så tidskrævende.

Få fat på et godt transportmiddel

En utrolig vigtig del af det med flytningen fra A til B er hvilket transportmiddel du har til rådighed. Og så kommer det jo også lidt an på hvor langt du skal flytte væk.

Måske kender du en du kan låne en trailer af. Gerne så stor som muligt. Måske kender du en som du kan låne en stor varebil af, som ikke er fyldt med ting indeni. Og den skal jo helst heller ikke være alt for beskidt.

Selv foretrækker jeg at leje en stor lukket trailer eller varevogn, sådan så vejret stort set er lige meget. De er også nemme at pakke ind i og alt behøver ikke at bindes grundigt fast. Især ikke hvis du er bare en anelse god til at pakke bilen og kan fylde den op.

Der kan virkelig være meget i en stor lukket trailer, som du kan leje til fornuftige penge på tankstationer og hos før nævnte BOXIT f.eks. Jo større trailer des mindre gange skal du køre fra A til B, hvilket også er at foretrække. Kniber det med pladsen i flyttebilen, så kan du se hvordan du pakker den optimalt lige her.

Der kan virkelig være meget i en stor lukket trailer, som du kan leje til fornuftige penge på tankstationer og hos før nævnte BOXIT f.eks. Jo større trailer jo mindre gange skal du køre fra A til B, hvilket også er at foretrække.

Skal du flytte meget langt eller har du meget der skal flyttes, kan du overveje at leje et flyttefirma til det.

Så har du også mulighed for at tegne en forsikring som dækker hvis der skulle ske noget med nogle ting under flytningen.

Få nogen til at hjælpe dig

Det er en kolossal stor hjælp hvis du kan få nogle til at hjælpe dig med flytningen, da det ellers godt kan være lidt hårdt. Især hvis der er mange trapper involveret og der ikke er nogen elevator.

Så det kan være en rigtig god ide hvis du kan få nogle familiemedlemmer eller gode venner til at hjælpe dig på selve dagen hvor du skal flytte det meste (eller det hele). I hvert fald alle de store og uhandy ting, som der kræves 2 personer til at håndtere.

Jeg har dog også prøver hvor der var alt for mange personer til stede til en flytning, hvor flok mere gik i vejen for hinanden end var til stor hjælp. Så det er en balancegang og kommer mest an på forholdene. Hvor meget skal op og ned af trapper, hvor meget skal flyttes, hvilke transportmidler har du og hvor godt har du gjort dine ting klar til flytning på forhånd.

Og husk: Hvis du forventer at nogen hjælper dig med at flytte, så skal du også være klar til at hjælpe dem når de engang skal flytte. Det bedste er sådan set hvis du har hjulpet dem på forhånd, så du har noget til gode.

Mangler du ting til din nye bolig

Når du flytter ind i din nye bolig er der måske en række ting du mangler, som du ikke har i forvejen. Det er især aktuelt hvis du flytter i noget større. Eller hvis du i din nye bolig gerne vil have fornyet en række ting, da de gamle måske er slidte eller ikke passer for godt ind i din nye bolig.

Ting du måske kommer til at mangle i din nye bolig kunne f.eks. være.:

Listen kunne være meget længere, men nogle af ovenstående ting er de ting af større karakter som jeg selv altid har manglet når jeg er flyttet.

Kom med dine tips til denne flytteguide

Du kan finde yderligere inspiration i denne flytteguide. Har du nogle gode tips (eller en kommentar) til denne flytte huskeliste, så kontakt os gerne.