Tips: Gode ingredienser til indretning af dit hjemmekontor
Har du set dig lun på at starte op som selvstændig eller arbejde hjemme nogle dage om ugen, får du her gode tips til at indrette en arbejdsplads inden for hjemmets fire vægge.
Essentielle og praktiske møbler
Hvis du ikke har lyst til at transportere din arbejdscomputer frem og tilbage på spisebordet, når det er tid til at lukke ned for arbejdsdagen, kan du investere i møbler dedikeret til dit arbejde. Det kan f.eks. være et skrivebord, evt. med hæve-sænkefunktion, så du har mulighed for at bruge forskellige arbejdsstillinger i løbet af dagen. Har du minimalt med plads, kan du finde væghængte skriveborde eller små skriveborde.
Kontorstolen kan være næste ting på dagsordenen at få fat på. Der er forskellige designs, der kan imødekomme dine ergonomiske behov. F.eks. kan du finde nogle med rygstøtte og armlæn. Du kan med fordel prøve forskellige modeller af i de fysiske butikker for at få en idé om, hvilket design du foretrækker, og hvor god komforten er.
Du kan også få fat på reoler, hvis du har brug for at opbevare bøger og foldere, eller arkivskabe til vigtige dokumenter. Derudover kan belysning være et vigtigt element i din indretning. Skærmet fra din arbejdscomputer er ikke altid nok, og derfor kan du lyse din arbejdsplads op med f.eks. en loftlampe og en skrivebordslampe.
Indretning til kontoret kan du f.eks. finde online hos forhandlere som https://grapedesign.dk/ eller hos fysiske forretninger, som har et godt udvalg.
Få fat på et godt set-up
En effektiv arbejdscomputer kan være et nødvendigt redskab, når man skal arbejde hjemmefra. Har du ikke en i forvejen, bør du gå på jagt efter en computer, som egner sig til dine behov. Du kan kigge efter parametre som processor, hvor mange RAM den har, og hvor meget hukommelse den har plads til. Så er der selvfølgelig prisen, der kan være en faktor i, hvad du vælger. Du kan sammenligne forskellige varianter for at finde frem til det, der stemmer overens med det, du ønsker.
Udover en computer kan nyttigt IT-udstyr være en arbejdstelefon, hvis du f.eks. har mange samtaler med kunder, eller en printer, hvis du har brug at udskrive eller scanne vigtige dokumenter.
Hav effektive redskaber lige ved hånden
Opslagstavler, post-its, blokke, skriveredskaber og lignende, som kan hjælpe dig i arbejdsdagen, kan du også med fordel få fat på. På den måde kan du grifle noter ned.