Har du haft for mange uheldige oplevelse med håndværkere, så få et par gode tips her!
Der kan opstå mange situationer, hvor du har brug for hjælp fra en håndværker. Nogle gange skal du have en VVS’er ud for at se på et rør, der oversvømmer hele lejligheder. Andre gange har du brug for en tømrer, som virkelig forstår, hvordan et smukt hjem skal bygges op.
Men, der opstår af og til også nogle uheldige situationer med håndværkere. Det kommer som regel af misforståelser mellem den ansatte håndværker og kunden. Men det kan undgås!
Tip 1: Vær specifik med din opgave
Det vigtigste, du kan gøre for at undgå misforståelser, er at være konkret og specifik med din opgave. Du skal altså selv være helt sikker på, hvad det præcist er, du har brug for, inden du sætter en anden person til at udføre det her arbejde.
Det kan være en god ide at skrive dine behov ned på et papir. Prøv at forklare dig selv – på skrift - hvad det er, du ønsker. Hvilket problem skal løses? Eller hvordan forestiller du dig, at det færdige produkt skal se ud? Ja, du kan faktisk hjælpe dig selv og håndværkeren en hel del ved at lave en skitse af projektet.
Tip 2: Vælg en håndværker, du kan stole på
Langt de fleste danske håndværkere er til at stole på, og kvaliteten er som regel helt i top. Men der kan selvfølgelig godt være nogle brodne kar af og til. Ikke fordi de er dårlige, men nok snarere fordi de har deres egen helt særlige måde at arbejde på – og dét passer måske ikke ind i din situation.
Du bør derfor undersøge markedet, inden du vælger den rette håndværker. Du kan for eksempel spørge dit netværk til råds og høre, om dine venner eller familie har nogen anbefalinger. Du kan også undersøge internettet, da der som regel er anbefalinger og kommentarer på de forskellige håndværkeres hjemmesider.
Læs også: Sådan finder du en håndværker til små opgaver i hjemmet.
Tip 3: Vælg en Byg Garanti-håndværker
Til sidst kan du sikre dig en stor portion kvalitet ved at vælge en håndværker, der er medlem af Byg Garanti. Det er Dansk Byggeri, der udbyder denne garantiordning, og den dækker i op til tre år for synlige fejl - samt 7 år ekstra, når det kommer til skjulte fejl og mangler.
Det betyder, at du er ret godt sikret som kunde, hvis der nu skulle være en eller anden form for uoverensstemmelse ved det færdige produkt.